Druk druk druk - Reisverslag uit Rethimnon, Griekenland van Guido Saes - WaarBenJij.nu Druk druk druk - Reisverslag uit Rethimnon, Griekenland van Guido Saes - WaarBenJij.nu

Druk druk druk

Door: Guido Saes

Blijf op de hoogte en volg Guido

01 Juli 2015 | Griekenland, Rethimnon

Van hot naar haar

Nou hier weer een blog van mij. Ik weet eerlijk gezegd niet waar ik moet beginnen vandaag. Ik heb het de afgelopen dagen zo druk gehad en ik heb zoveel meegemaakt dat ik bijna op het punt stond om een videoboodschap te maken.

Maar aangezien ik nu in de bus zit terug naar Chania heb ik weer iets om te tijd te doden. Dus om te beginnen hebben we nu 17 nesten in Chania. Tot nu toe is dit netjes volgens schema en bereiden we ons voor op de maan juli omdat dit een spitsmaand is en er meer nesten gelegd worden.

In de afgelopen dagen ben ik twee keer naar Rethimnom afgereisd (waarvan ik nu bezig ben met mijn terugreis naar Chania) om de vrijlating van een zeeschildpad te ondersteunen en bezichtigen en om een morning en nightsurvey te doen.

Maar voor ik mijn verhaal zal vervolgen zal ik jullie eerst eens iets uitleggen over de kampen in Kreta.
Kreta is onderverdeeld in 3 teams/ kampen van ARCHELON, namelijk: Chania (daar ben ik voornamelijk actief), Matala en Rethimnom. Van deze drie plekken vind je de meeste activiteiten op Rethenom. Hun zitten nu al op 47 nesten. Daarna komt Chania die net iets meer nesten heeft dan Matala.

Omdat er veel activiteit is op de stranden van reth worden hier ook vaker nightsurveys gedaan om te kijken of de zeeschildpadden eitjes leggen, waarom ze geen eitjes leggen, om ze na te checken om eventuele verwondingen, metingen en om ze te identificeren zodat we hun gedrag kunnen analyseren. Verder komt het vaak voor dat er een replacemend van een nest moet worden gedaan. Dus voor mij is dit een ervaring waarin ok me zelf sterker maak om ook de teams in Chania te kunnen begeleiden.

Dit is dus wat ik gister en vandaag heb gedaan. Ik heb gister ochtend meegelopen met de morning survey en gisternacht een nightsurvey gedaan van 23:00 tot 5:14.
Met de morning survey had ik deze keer minder geluk omdat er geen activiteiten waren van de zeeschildpadden. Wat wel een paar keer voor kwam waren vormen van vandalisme. Dit wilt zeggen dat mensen de kooien an de nesten hebben verplaatst of de nesten hebben beschadigd.

Echter met de nightsurvey had ik alle geluk van de wereld! Normaal is er een kleine kans dat je de zeeschildpad ziet, vooral als deze een nest MET eitjes aan het leggen is. Ik weet niet of het echt aan de vollemaan lag gister (wat veel mensen zeggen) maar ik had het geluk om twee zeeschildpadden een nest te zien leggen van nog geen meter afstand. De ervaring is natuurlijk SUPER! Ik heb wat proberen te filmen maar op de camera is het zwart beeld omdat het te donker was. Maar ik wil het graag vertellen met een lekker kopje thee als ik terug ben want wat er die avond gebeurd is niet uittekenen met woorden.

Van de vrijlating van de zeeschildpad heb ik wel een video en ik zal deze ook delen als het internet een beetje meewerkt hier. Dit was een paar dagen eerder voor mijn nightsurvey maar ook dit was geweldig om te zien! Nu ik steeds meer leer over deze beesten worden de mysteries groter. Er is nog zoveel wat we niet weten over hun.

Kortom het gaat super hier!

Ik zie jullie weer in mijn volgende blog!

Groetjes,

Guido Saes en de zeeschildpadden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guido

Actief sinds 18 Mei 2015
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 2361

Voorgaande reizen:

18 Mei 2015 - 26 Juli 2015

Stage Chania

Landen bezocht: